Olin ilmoittanut Onnin estekilpailuihin kesäkuun lopulle mutta valitettavasti kilpailut peruuntuivat liian vähäisen osanottajamäärän vuoksi. Ollaan voitu treenata nyt hyvin kun kenttä, pellot ja muutkin paikat ovat kunnossa. Soramontulla olemme käyneet kiipeilemässä ja uusimpana olemme aloittaneet ohjasajotreenit. Tarkoitus on saada Onnille kärrit perään ja välillä ajaa sitä. Eilen kokeilimme kärrejä mutta ne selvästi olivat Onnista jännittävät joten nyt tehdään pelkkää ohjasajoa kunnes se sujuu hyvin ja sitten lisätään kärrit perään.

Onni jännittyi kun kaveri oli ohjissa ja minä sitä sivussa taluttamassa. Tänään kun olin ratsastanut sen ensin, laitoin sitten vasta ajovehkeet päälle ja aloin ohjasajaa. Muita assistentteja ei ollut ja Onni kuuntelikin minua hyvin, juttelin sille koko ajan ja se sai välillä katsoa taakseen että minä siellä vain olen. Eilen se jännitti ohjia kun ne osuvat lautasille ja selkään. Lisäksi kun on ötököitä, se huitoi hännällään ja jännittyi siitä kun häntä jäi ohjien väliin. Tänään se ei niistä välittänyt yhtään ja sainkin tehtyä monta kierrosta kentällä sekä uraa pitkin että isoja ympyröitä.

Täytyy kyllä myöntää että kuskilla oli hankaluuksia kääntämisessä, kun ei ole muuta kuin pitkät ohjat niin herkästi hevonen kääntyy liikaa ja ulko-ohjan tuki korostuu. Mutta ehkä harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa ja treenit jatkuvat. Saimme ostettua ystävän kanssa hyvät Desperadon koppakärrit ja valjaat joten varusteet on kunnossa kunhan hevonen ensin palauttelee ajon mieleensä.

ohjasajo.jpg