Tänään minä jouduin turvautumaan jäsenkorjaajan ja shiatsuhoitajan hoitoon kun käteni on mennyt todella kipeäksi. Siinä on vanha vamma ja ajoittain se kipeytyy mutta yleensä säännöllisellä lihashuollolla kipu pysyy aisoissa. Alunperin tarkoitus oli käydä hoidattamassa itseni vasta ensi viikolla mutta pakko oli mennä jo nyt kun olin niin kipeä. Onni pääsee huomenna Halosen Hennan(Niilolan hevoshuoltamo) käsiteltäväksi.  Ajoitan hevosen ja itseni huollot lähelle toisiaan siitä syystä että en sitten itse vinona kipeytä juuri hoidettua hevosta.

Tästä on muodostunut hyvä kombo, hevosen ja ratsastajan hoitamisesta, sillä on ollut suuri merkitys siihen että hevoseni liikkuu hyvin ja itse pysyn suorassa ja hyvänä ratsastajana. Moni ymmärtää hoidattaa hevostaan jos se kipeytyy mutta itseään harva hoidattaa. Siinä penkin päällä usein voi olla se vika miksi hevonen kipeytyy, vain siitä syystä että ratsastaja istuu vinossa. Hevonen joutuu koko ajan tasapainottamaan ratsastajan vinoutta ja liikkumaan epätasapainossa. Sitten lihaksisto kuormittuu väärällä tavalla ja soppa on valmis. Hevonen kipeytyy aina uudelleen jos tätä kipeyttävää asiaa ei saada pois sen elämästä. 

Minä pyydän Hennan käymään heti jos havaitsen hevosessa jotakin "outoa" tai sitten kun hevonen näyttää minulle että sillä on joku paikka kipeä. Onni tekee sen usein niin että kun harjaan sitä, se alkaa tyrkyttämään minulle sitä osaa kehostaan jossa on kipu. Se suurinpiirtein sanoo että "voisitko tehdä tälle jotakin". Se kyllä kertoo kivusta ja epämukavuudesta jos vain kuuntelen. Ja kun tämän huomaan, kilautan Hennalle. Jos mitään vikaa eikä syytäkään ole miksi hevonen pitäisi huoltaa, huollatan sen silti muutaman kuukauden välein. Hevonen tekee töitä ja väistämättä kipeytyy ajan kanssa. Haluan että se on kivuton ja että sen on mukava tehdä niitä hommia kanssani. Ja Hennan käynnin jälkeen tiedän aina miten hevoseni oikein voi.

Oma keho on usein oikealta puolelta kipeä, ja niin on hevonenkin. Koska kehoni ei jousta siltä puolelta, hevonen kipeytyy. Monesti Henna etsii hevosen kipupaikat ja minä voin vain sanoa että sama paikka on kuskillakin jumissa. Kerran minulle oli iskias vaivoja. Niin oli hevosellakin. Ironista mutta totta.

Ensi viikolla voimme siis treenata hyvillä mielin kun olemme molemmat suoria ja lihaksistoltamme kunnossa.