Talvi yllätti minut siinä mielessä että kun viime kesänä vasta olen uskaltautunut traileria ajamaan ihan itse,  niin tajusin lumen ja jään saavuttua että vetoautoni on melko surkea talvikelissä. Se on etuvetoinen ja jää lumella ja jäällä vain sutimaan. Eli ei sillä uskalla minnekään mennä traileri perässä. Kesällä auto on toiminut moitteettomasti kun pohja on pitävä. Yhden valmennuksen pääsin lumisessa kelissä käymään kun suostuttelin miehen lähtemään kuskiksi. 

Meillä on ollut perhekriisi tämän vetoauton takia kun minä olen päättänyt että entisen tilalle pitää saada nelivetoinen auto jonka vetomassa täytyy olla ainakin 2000kg koska melkein kaikki uudet trailerit painavat vähintään sen verran. Nykyinen traileri jota käytän, on tallinpitäjän ja sen verran vanhempaa maillia että se on kevyt, n. 1500kg kokonaismassaltaan. Mutta jos se hajoaa tai joudun jotakin muuta traileria jostain syystä käyttämään, tulisi vetoautolla olla kyky vetää vähintään 2000kg.

Ja sitten pääsemme seuraavaan "ongelmaan" eli  ajokorttiin. Kun normaalilla henkiläauton ajamiseen riittävällä B-kortilla(joka minulla on) saa vetää yhdistelmää jonka kokonaismassa on maksimissaan 3500 kg. Jos paino ylittää tämän, tarvitaan myös ns. pikku-e luokka ajokorttiin. Ja sitä minulla ei ole olemassa koska suuressa viisaudessani aikanaan kun sen ajokorttiin olisin saanut lakimuutoksen takia vain maksamalla, luulin etten sitä tule tarvitsemaan. Ja nyt olen nalkissa tämän kokonaismassan kanssa. Eli jos traileri painaa 1500kg, vetoauton massa voi olla max. 2000kg. Ja sellaisen vetoauton löytäminen on mahdoton tehtävä.

Eli näyttää siltä jotta minun pitää mennä autokouluun ajamaan pikku-e että voimme hankkia tarpeeksi ison vetoauton että ajokorttini riittää yhdistelmän vetämiseen lain puitteissa. Ei ole halpa harrastus tämä hevosurheilu. Mutta mitäpä sitä ei haluamansa asian eteen tekisi. Auton hankkimisesta olemme vääntäneet kättä ja mahdollisesti ensi viikolla meille ilmestyy sellainen auto jolla uskallan talviolosuhteissa lähteä tien päälle valmentautumaan ja kilpailemaan. Sitten on tämä ongelma ratkaistu.